Rozkład dnia
Ramowy rozkład dnia
Rozkład dnia w naszym przedszkolu uwzględnia wymagania zdrowia, higieny zabawy i pracy. Plan
zawiera zabawy wynikające z własnej aktywności dzieci, zabawy dydaktyczne, ćwiczenia ruchowe
oraz zajęcia organizowane, inspirowane i prowadzone przez nauczyciela ‐ wyzwalające aktywność
dzieci w różnych sferach rozwojowych, zabawy sprzyjające osiąganiu gotowości do podjęcia nauki
w szkole itp.
Ramowy rozkład dnia ustalany jest przez dyrektora na wniosek rady pedagogicznej po zasięgnięciu
opinii rodziców. Uwzględnia on wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do potrzeb
dzieci wynikających z ich rozwoju, warunków życiowych, wieku i założeń programowych
przedszkola. Praca wychowawczo‐dydaktyczna i opiekuńcza powinna być organizowana
odpowiednio do potrzeb dzieci i prowadzona na podstawie przyjętego programu wychowania
przedszkolnego dostosowanego do nowej podstawy programowej.
Według nowej postawy programowej podstawowymi formami organizacyjnymi zajęć w
przedszkolu są: dowolne zabawy dzieci oraz zabawy/ruch na świeżym powietrzu.
Ramowy rozkład dnia w przedszkolu przedstawia integrację treści wychowawczo‐ dydaktycznych,
jakie przedszkole oferuje dzieciom.
6:30‐8:30 SCHODZENIE SIĘ DZIECI
• schodzenie się dzieci, gry, zabawy i zajęcia dowolne według pomysłów dzieci lub przy
niewielkim udziale nauczyciela,
• swobodna zabawa według zainteresowań lub inspirowana przez nauczycielkę o charakterze
indywidualnym lub w zespołach, zabawy konstrukcyjne, manipulacyjne, tematyczne,
rozwijające uwagę i myślenie, wyzwalające aktywność twórczą i ekspresję,
• zabawy integrujące grupę, kształtowanie umiejętności społecznych dzieci, zgodne
funkcjonowanie w zabawie,
• działania wspomagające rozwój dziecka ‐ indywidualne wspomaganie i korygowanie rozwoju,
praca z dzieckiem zdolnym.
8:30‐9:00
• spełnianie przez dzieci obowiązków – czynności porządkowe,
• zestaw ćwiczeń porannych,
• przygotowanie do śniadania - wdrażanie i przyswajanie nawyków higienicznych –
opanowanie umiejętności mycia rąk,
• czynności samoobsługowe.
9:00‐9:30 I ŚNIADANIE
• doskonalenie umiejętności samodzielnego i estetycznego spożywania posiłku,
• kulturalne zachowanie się przy stole.
9:30‐10:15 ZAJĘCIA EDUKACYJNE
• zajęcia dydaktyczne realizowane według założeń podstawy programowej oraz przyjętego
programu wychowania przedszkolnego (rozwijanie różnorodnej aktywności dziecięcej:
plastycznej, muzycznej, ruchowej, poznawczej, językowej, matematycznej),
• czynności higieniczno‐ porządkowe, przygotowanie do posiłku.
10:15‐10:30 II ŚNIADANIE
10:30‐11:30
• swobodne zabawy organizowane w ogrodzie przedszkolnym, obserwacje przyrodnicze, prace
porządkowo‐ogrodnicze, spacery i wycieczki (poznanie środowisk przyrodniczych i społecznych
w najbliższym otoczeniu przedszkola),
• zajęcia i zabawy podejmowane z inicjatywy dzieci z wykorzystaniem zabawek ogrodowych i
sprzętu sportowego,
• gry sportowe i ćwiczenia kształtujące postawę dziecka,
• gry i zabawy ruchowe, badawcze, integracyjne,
• tworzenie sytuacji edukacyjnych rozwijających indywidualne zdolności i zainteresowania,
• ubieranie się dzieci - wdrażanie do samodzielnego przebierania się dzieci i wzajemnej
pomocy - zachowanie kolejności zakładania odzieży,
• wdrażanie do samodzielności,
• uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka w budynku, ogrodzie i
poza terenem przedszkola,
• przestrzeganie ustalonych zasad i norm panujących w grupie,
• gry i zabawy ruchowe w sali w przypadku złych warunków atmosferycznych, oparte na spontanicznej aktywności dziecka i wspierające integrację,
• czynności higieniczno‐porządkowe oraz przygotowanie do posiłku,
• wdrażanie dzieci do samoobsługi.
12:00‐12:30 Obiad
• praca nad prawidłowym posługiwaniem się łyżką i widelcem,
• zwrócenie uwagi na dokładne żucie pokarmów oraz przezwyciężanie niechęci do niektórych
potraw,
• pogadanki na temat zdrowego sposobu odżywiania się,
• dbanie o utrzymanie czystości na stolikach.
12:30‐12:45
• zabiegi higieniczne, mycie zębów (grupy starsze).
12:45‐13:45 LEŻAKOWANIE, RELAKSACJA
• odpoczynek poobiedni (maluszki),
• różne formy relaksu, z wykorzystaniem wybranych technik relaksacyjnych, słuchanie
literatury dziecięcej czytanej przez nauczyciela lub z nagrań, muzyki klasycznej, zabawy
teatralne, tematyczne, inne wg zainteresowań dzieci,
• tworzenie sytuacji edukacyjnych rozwijających indywidualne cechy, zdolności i
zainteresowania,
• zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym, obserwacje przyrodnicze lub/i zabawy ruchowe
w sali, praca w kąciku przyrody,
• zabawy wg zainteresowań dzieci: manipulacyjne, konstrukcyjne, tematyczne, dydaktyczne,
inne w kącikach zainteresowań.
13:45‐14:00
• czynności higieniczno‐ porządkowe, przygotowanie do posiłku.
14:00‐14:15 PODWIECZOREK
• wdrażanie zasad higieny i kulturalnego zachowania,
• rozwijanie umiejętności samoobsługowych i estetycznych.
14:15‐14:30
• zabiegi higieniczne w łazience, czynności samoobsługowe w szatni.
14:30‐17:30
• zabawy inspirowane przez dzieci w kącikach tematycznych,
• pobyt na świeżym powietrzu,
• praca z zespołem dzieci lub indywidualna o charakterze obserwacyjnym, stymulująco-kompensacyjnym i wychowawczym,
• zajęcia dodatkowe, specjalistyczne,
• czynności higieniczno‐ porządkowe,
• rozchodzenie się dzieci.